FANDOM

Grčka mitologija je skup mitova i legendi starih Grka, a zajedno s rimskom čini klasičnu mitologiju.

Vjeruje se da je stari Grk Apolodor Atenski napisao tri knjige, skup zvan Bibliothēkē ("knjižnica"). Za Apolodora se zna da je bio povjesničar.

Premda postoji hrvatsko izdanje Apolodorova djela (koje najvjerojatnije nije njegovo), to je izdanje puno grešaka, a i sumnjiva je tvrdnja da je ovo djelo preveo s grčkog Igor Brajković. Međutim, greške nisu toliko zamjetljive i ne kvare uživanje u dobroj knjizi.

Unatoč tomu, ovdje donosim bolje izdanje, u nadi da će netko ovo pročitati, zabaviti se ili nešto naučiti.

U bilo koje vrijeme, možete me kontaktirati:

  • samo.valentino@gmail.com

Možete me pitati bilo što!

Valentino Križanić

Apolodor, Knjiga grčke mitologije
Edit

Uvod
Edit

Malo se toga sa sigurnošću može reći o autoru Bibliotheke (knjiga grčke mitologije). Ipak, djelo se pripisuje Apolodoru iz Atene (rođen 180. godine prije Krista), Aristarhovu učeniku. Sam tekst, koji je slijedeći dugu liniju predaje stigao do nas, vjerojatno je zapisao nepoznati autor iz prvog stoljeća prije Krista.

Sama Bibliotheke pruža nam prikladan sažetak klasične grke mitologije i herojskih legendi kakve su bile zapisane u klasičnoj literaturi, bez nastojanja da je kritizira ili objašnjava. U svojem kompilatorskom radu autor je slijedio potvrđene autoritete pismene tradicije, čije je zapise obilno koristio u sastavljanju ovoga djela. Što se tiče usmene predaje, nemamo dokaza da ju je autor uvrstio u svoje djelo.

Tekst Bibliotheke, kakvim ga nalazimo, prilično točno odražava upravo ono za što se vjeruje da su stari Grci sebi predstavljali kao zapis o začetku i ranoj povijesti Svijeta te posebice samoga naroda grčkog.

Autor Bibliotheke nije, dakle, bio ni filozof ni retoričar, čime je bitno smanjena vjerojatnost da je tekst bio obrađen pod utjecajem neke doktrine. Po svemu sudeći, sam autor nije sumnjao u tradiciju koja mu je u tolikom obimu pružala materijal za rad. Samim time, ono što bi se, s jedne strane, moglo uzeti kao njegov najveći nedostatak, iz naše perspektive postaje njegova najveća prednost.