FANDOM

Ovo je prijevod ove stranice, koju je napisala Caroline Seawright.

Nun i barka 1

Nun i Naunet, božanstva kaosa i vode...

Egipćani su vjerovali da je prije nastanka svijeta postojala vodena masa mračnog kaosa bez smjera. U tom kaosu su živjeli bogovi iz Ogdoade Kmuna (Hermopol), četiri žablja boga i četiri zmijske božice kaosa. Ta su božanstva bila Nun i Naunet (voda), Amon i Amaunet (nevidljivost), Huh i Hauhet (vječnost) te Kek i Kauket (tama). Ime vodenog kaosa bilo je Nun.

Nun

Nun i barka 2
Iz Nuna (Nu) se Ra (ili Amon, drugo ogdoadsko božanstvo koje je postalo važno tijekom Srednjeg kraljevstva, te se pridružilo bogu Sunca kao Amon-Ra) sam stvorio, uzdižući se na prvu Zemlju – brežuljak (Benben) iz cvijeta vodenog ljiljana (lotos), rađajući se iz svjetskog jajeta, ili kao bnw-ptica koja je sletjela na brežuljak. U drugoj priči, Tot je onaj koji se probudio iz Nuna i ispjevao četiri žablja boga i četiri zmijske božice, koji su potom nastavili pjesmu kako bi Sunce nastavilo put po nebu.

Prvo vrijeme je stvoreno i za Raa se vjerovalo da je stvorio svemir, uključujući svoju djecu – druge bogove. On je donio Maat – red – u kaos. Nun je smatran Raovim ocem, koji je bio poznat kao otac bogova.

Vaš žrtveni kolač pripada vama, Nun i Naunet,
Koji štitite bogove, koji čuvate bogove svojim sjenama.
- - Tekst piramide 301

Jedna priča kaže da su Raova djeca, Šu i Tefnut, otišla istraživati vode Nuna. Nakon nekog vremena, Ra je shvatio da su se izgubili, te je poslao svoje oko u kaos da ih pronađe. Kad su mu se djeca vratila, Ra zaplače, a za njegove se suze vjerovalo da su se pretvorile u prve ljude. Nun zatim postade zaštitnik bogova blizanaca, štiteći ih od demona u svojim vodama. Poslije je Nun predložio Rau da pošalje svoje oko da uništi ljude koji su prezirali boga Sunca. Napokon, Nun je naredio Nut da se pretvori u solarnu kravu, te da ponese Raa u nebo nakon što se bog Sunca umorio od života na Zemlji.

Za Nuna se mislilo da postoji svugdje u svemiru kao dio svakog vodenog predmeta, od Nila do hramskih bazena. Za sam se Nil vjerovalo da teče iz Nunovih primordijalnih voda. Za njega da ima ulogu u ritualima za podizanje novih hramova.

Za Nuna se vjerovalo da nastavlja postojati kao voda ispod Zemlje i kao izvor godišnje poplave rijeke Nil.
- - Encyclopædia Britannica
Nun i barka 3
Bog je bio prikazan ili kao čovjek s glavom žabe, ili kao bradati čovjek, ponekad prikazan slično Hapijevom pojavljivanju. On je obično bio prikazan kako se uzdiže iz vode, noseći solarnu barku na svojim raširenim rukama.

Iako je Nun bio početak kaosa, vjerovalo se da on ima korisnu stranu, za razliku od vodene zmije iz kaosa, Apopa, za koju se vjerovalo da je Raov neprijatelj. Egipćani su vjerovali da je Apop stvoren kad je božica Neit pljunula u Nun – njezina pljuvačka se pretvorila u vodenog zmijskog demona.

Bog kaosa nije imao svećenike, niti jedan hram posvećen njemu nije pronađen, te nikad nije bio štovan kao personificirajući bog. Umjesto toga, on je bio predstavljen u različitim hramovima svetim jezerima koja simboliziraju kaotične vode prije Prvog vremena. U Abtuu (Abid), on je predstavljen podzemnim vodenim kanalom u Ozirionu.

Ogdoadu čine originalni veliki bogovi Iunua (On, Heliopol) gdje se za njih vjerovalo da su pomogli pri stvaranju, potom umrli i otišli u zemlju mrtvih gdje nastavljaju činiti da Nil teče i Sunce izlazi svaki dan. Za Iunu se mislilo da je bio mjesto primordijalnog brežuljka od strane svećenika grada, te su oni imali sveto jezero znano kao "More dvaju noževa" i otok znan kao "Otok plamenova". Jezero, uklopljeno u hram, predstavlja Nunove vode, a za otok se vjerovalo da je sam primordijalni brežuljak. Za Raa se vjerovalo da je došao na svijet iz golemog vodenog ljiljana koji je izrastao na brežuljku:

Iz vodenog ljiljana, stvoren pomoću Osmero, dođe Ra, koji stvori sve stvari, božanske i ljudske.

Nun
U Meneferu (Hikuptah, Memfis), Nun je bio povezan s bogom stvoriteljem, Ptahom, te je bio znan kao Ptah-Nun. Tako se za obojicu, Ptaha i Nuna, vjerovalo da su očevi boga Sunca Atuma, te se također vjerovalo da su moćniji od samog boga. Nun je bio "Srce i jezik Eneade" (jedna od inteligencija koja je imala moć da zapovijeda), te je tako bio u kontroli, s bogom Sunca smještenim malo niže od boga stvoritelja Hikuptaha.

Svećenici Uaseta (Teba) su, u drugu ruku, tvrdili da je Uaset bio mjesto Nunove vode, te dizanja primordijalnog brežuljka. Amon, bog stvoritelj Uaseta, je originalno bio jedan bog iz Ogdoade te je postao najmoćniji bog tog područja. Oni su vjerovali da se Amon promijenio iz nevidljivog božanstva kaosa u primordijalni brežuljak. U ovom obliku, on je stvorio druge bogove. On je stvorio vodeni ljiljan, koji se otvorio da bi otkrio dječji oblik Amona-Raa, koji je onda dovršio stvaranje svijeta. Za Nun se vjerovalo da je, iako je bio moćna sila, bio uspavan dok ga Amon nije probudio iz ukočenosti, te upotrijebio njegove kaotične vode da stvori svemir.

Ogdoada
Naunet

Naunet (Nunet), u drugu ruku, bila je opskurnija nego njen muž. Za nju se mislilo da je žena s glavom zmije koja se uzdiže iz vodenog kaosa zajedno s Nunom. Njeno je ime bilo posve jednako Nunovom, na hijeroglifima, ali sa ženskim završetkom za božice.

U Hikuptahu, ona je bila zamišljena kao majka boga Sunca, jer mu je Nun bio otac, kombiniran s Ptahom, bogom stvoriteljem grada:

Bogovi koji su došli u postojanje u Ptahu:
Naunet i Nun
Ptah-na-velikom-prijestolju --------.
Ptah-Nun, otac koji [načini] Atuma.
Ptah-Naunet, majka koja rodi Atuma.
Ptah-Veliki je srce i jezik Devetoro [bogova].
- - Kamen Šabaka
Naunet
Egipćani u Kmunu su vjerovali da je svijet okružen planinama koje pomažu držati nebo, a u njihovu je podnožju Naunet. Oni su zamišljali da se Ra pojavljuje iz ovih planina, bivajući rođen ponovno iz vodenog ponora.

Naunet je bila ženstvenost sutprostavljena Nunovoj muškosti, više reprezentacija dvojnosti nego prava božica, pa je tako ona bila manje od božanstva nego Nun, te više apstraktna.

Vjerovalo se da će jednog dana vode Nuna na kraju poplaviti cijeli svijet, te će svemir ponovno postati primordijalni dom Nunovih kaotičnih voda.